چوب ترمو در طراحی نما و دکوراسیون

چوب ترمو در طراحی نما و دکوراسیون

چوب ترمو | طراحی نما | دکوراسیون | طراحی داخلی ساختمان
چوب ترمو در طراحی نما و دکوراسیون

چوب ترمو در طراحی نما و دکوراسیون

چوب ترمو | طراحی نما | دکوراسیون | طراحی داخلی ساختمان

اشباع چیست و چوب اشباع شده چگونه چوبی است؟

اشباع چوب در کلمه، به معنای تزریق یا نفوذ دادن مایع در چوب، تحت تاثیر فشار است. این کلمه که بعنوان غلط مصطلح در میان عوام و حتی خواص جا افتاده، همان تیمار چوب است که معادل واژه Treatment و یا در اصل Impregnation به کار برده می شود. در این فرآیند، مواد حفاظتی که به شکل مایعات سمی هستند به داخل سیلندرهایی هدایت می شوند که قبلا در آن قطعات چوبی قرار گرفته است. سپس این مواد بر اثر فشار به داخل چوب نفوذ می کنند. قدمت شیوه های صنعت اشباع چوب در دنیا حدود150 سال بوده و 2 روش آن معروف است:
1. سلول پر یا روش بتل
2. سلول خالی یا روش روپینگ.
منظور از سلول پر یا خالی آن است که در روش اول سلول های چوب پر از مواد حفاظتی می شوند و در روش دوم خالی از آن (فقط دیواره سلولی آغشته به مواد می شود).

ویژگی های عمومی: اشباع چوب، مقاومت آن را در مقابل حمله قارچ ها، حشرات مخرب چوب و به ویژه موریانه ها و عوامل محیطی افزایش می دهد. به عبارت دیگر، اشباع صحیح قطعات چوبی، دوام و پایداری آنها را ده ها برابر کرده و بدین ترتیب موجب صرفه جویی صدها هزار متر مکعب چوب و جلوگیری از قطع درختان در هزاران هکتار جنگل تجارتی و صنعتی می شود.

موارد استفاده چوب های اشباع: عبارت است از کلیه لوازم و تجهیزات چوبی که بخصوص در فضاهای باز مصرف می شوند، مانند: صندلی، آلاچیق، سطل زباله، وسایل تفریحی، تراورس های راه آهن، تیر های برق و تلفن، سازه های دریایی، اسکله ها، برجهای خنک کن در مجتمع های پتروشیمی و نیروگاه ها و بسیاری از سازه های چوبی. در آخر ذکر این نکته ضروری است که عمر متوسط چوب در ایران 5 سال و در کشورهای پیشرفته بیش از 30 سال است.

روش نصب: در این روش نیز مانند روش نصب در ترمو از زیرسازی های چوبی و یا فلزی استفاده می شود و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و فقط در مواردی خاص به دلیل قدرت بالای این گونه چوب در خمش و پیچش باید اتصالات قویتری (چه از نظر سایزبندی و چه از نظر تعداد) مصرف نمود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.