چوب ترمو در طراحی نما و دکوراسیون

چوب ترمو در طراحی نما و دکوراسیون

چوب ترمو | طراحی نما | دکوراسیون | طراحی داخلی ساختمان
چوب ترمو در طراحی نما و دکوراسیون

چوب ترمو در طراحی نما و دکوراسیون

چوب ترمو | طراحی نما | دکوراسیون | طراحی داخلی ساختمان

تاریخچه چوب در صنعت ساختمان

این روزها اگر شما به دنبال نمای چوبی برای ساختمان خود باشید، نام ترمووود را بسیار می‌شنوید. از گذشته‌های دور هم برای مقاوم تر کردن چوب‌ها در ساخت و ساز چوب را حرارت می‌دادند و روی آن را می‌سوزاندند که به آن تیمار حرارتی چوب هم گفته می‌شود. در روش ترمووود ضمن اینکه چوب را با بخار محافظت می کنند، آن را در درجه حرارت 180 تا 215 درجه سانتی گراد قرار می‌دهند، در این روش کمی رنگ چوب تیره می شود ولی در شرایط مرطوب متعادل‌ تر از چوب نرمال به نظر می آید و یکی از ویژگی‌های مثبت این روش این است که چوب را در برابر حریق تا حد بسیار زیادی عایق می‌کند.

اگر بخواهیم مشخص کنیم دقیقا بشر از چه تاریخی چوب را استفاده می کرده است، باید بگوییم که انسان غارنشین از چوب استفاده می کرده و با نیزه چوب به شکار میرفت و همچنین از تصاویری که از دوران های ماقبل تاریخ در غارها به جا مانده چنین بر می آید که انسان غارنشین از چوب برای محافظت محل سکونت و همچنین در امر کشاورزی استفاده می کرده است.

طبق تحقیقات، مردمان محلی شمال ایران، که صدها سال از مهاجرت آرایائی ها در ایران زندگی می کردند، در حدود 4200 سال قبل از میلاد مسیح، چوب را در کلبه سازی خود به کار می بردند. در زمان هخامنشیان جنگل و چوب برای هنرمندان کاملا ارزش داشته به همین دلیل، درختکاری فقط از نظر تولید چوب اهمیت دارد. کوروش پادشاه بزرگ هخامنشی به کشت درخت بسیار اهمیت می داد.

کاربرد چوب در معماری تخت جمشید و شوش و بسیاری از بناهای آن زمان کاملا رویت می شود. استفاده از چوب در امور ساختمانی و معماری دروره هخامنشیان بسیار زیاد ترقی کرد. در دوره ساسانیان از چوب برای قالب سازی طاق و گنبدها استفاده می کردند. از قدیمی ترین آثار چوبی به جا مانده بعد از اسلام، دو ستون چوبی و قطعه ای خاتم کاری است که در ناحیه ترکستان غربی کشف شده و متعلق به قرن سوم هجری - قمری یا نهم میلادی می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.